Monday, April 11, 2011

MaKaN La bUaH,, SdP lA

ha...... ckp sal buah nie... aku mmg ske sgt.. ske gler... mkn buah... xkesah la buah ap...
tp yg paling aku ske adlh buah anggur n jambu air... waw! sdpnye... YUMMY~  leleh da air liur nie...
hehe.. slekeh la aku nie....







byknye buah....... nk ! ha.... ckp tntg buah nie.. aku nk share smethng la kn... kita sllu mkn buah lpas kita mkn
tol x?? haish~ kita kne buang tabiat tu... yg sbtolnye kite kne mkn buah nie sblom kite mkn....


Sayur-sayuran dan buah-buahan memang telah lama diketahui dari segi khasiatnya kerana kandungan nutrition seperti vitamin, mineral, lemak, protein dan karbohidrat. Pengamal sayur-sayuran dan buah-buahan telah dikenali pasti hidup lebih sihat berbanding mereka yang makan jenis makanan yang lain.
Jika dahulu sayur-sayuran dan buah-buahan hanya menjadi santapan ruji penghuni-penghuni kuil, tetapi kini kebanyakan negara maju seperti Britain, Amerika Syarikat dan Jepun turut menjadikannya sebagai menu utama mereka. Ini kerana, mereka telah mengenal pasti bahawa dengan mengamalkan makan makanan seperti ini dapat meningkatkan kualiti hidup.
Para penyelidik juga telah menyedari sebahagian daripada sayur-sayuran dan buah-buahan ini mengandungi komponen yang boleh membantu menangani masalah kesihata serta menyediakan hidup yang lebih sihat. Pengkajian yang secara mendalam oleh pakar-pakar sains telah membuktikan kandungan dalam sayur-sayuran dan buah-buahan ini telah berjaya mengatasi masalah seperti kancer, penyakit hati, kencing manis serta darah tinggi di mana keempat-empat penyakit ini merupakan penyakit yang telah dikenal pasti yang mencatatkan kematian yang paling tinggi.
Secara amnya, setiap sayur-sayuran dan buah-buahan ini mengandungi pelbagai kandungan yang boleh memuajarabkan pelbagai jenis penyakit . Malahan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan ini dapat mengurangkan pengambilan ubatan sintetik yang mempunyai kesan sampingan.



ha..... tgk tu.. btape pntgnye buah..... so.. mkn buah byk2 lpas nie taw ! promise?? hehe.. bgus.... ske3....
law kowg bsan mkn buah tu,,, kowg bole wat jus ke.. wat salad buah ke... puding buah ke.... rojak buah.. ha! tgk tu.. byk taw kite ley pelbagaikn buah-buahn nie.....

tp law mkn tu agk2 la jgak kn... cnthnye buah durian,, law mkn byk sgt t pns bdn... so,, pndai2 la ae....
kat sni aku sertakn skali resepi salad buah.. mst cbe taw...

BAHAN2..
buah epal (dipotong dadu)
anggur
mangga
jambu air(dipotong)
jambu batu(dipotong dadu)
n buah yg kowg ske.. ap2 je la..
3 perise yogurt kgmaran kowg...

CARANYA
gaulkn kesmua bhn2 td....  dan makn~

selmt mencbe yer..~

No comments:

Post a Comment