Saturday, April 23, 2011

sifat kelembutan mndatangkan kebaikan.. tp ad x dlm diri aku??

hai semua..... tetbe ase sayu je hri nie.. tataw la npe... muhasbh dri jap... hahahaha... cm skema je bnyik nye... xd la... tetbe aku terpikir sal sifat lemah lembut nie... ad x r dlm dri aku?? cm xd... haish~ yeke... tah la... hny ALLAH n owh lain je yg boleh mnilainye.. tp ape2 pon teringn nk jd seowg yg lemh lmbut... yela... pd pndgn aku la kn.. aku nie agk la kasar owgnye... so.. nk brubh... bole x??

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang dikurniakan sifat lemah lembut nescaya ia akan memperolehi kebaikan dalam semua hal.”
Riwayat Muslim

Huraian
1. Lemah-lembut adalah akhlak yang mulia yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T kepada hamba-nya. Oleh itu orang yang memiliki sifat lemah lembut adalah orang yang sangat beruntung.
2. Melatih diri untuk dapat memiliki sifat mulia ini dapat dimulakan dengan menahan diri apabila marah dan mempertimbangkan baik buruknya sesuatu perkara sebelum bertindak.
3. Orang yang lemah lembut melambangkan orang yang sentiasa sabar dan tenang (tidak tergesa-gesa). Namun sifat lemah lembut ini lebih baik diseiringkan dengan ketegasan agar seseorang itu tidak mudah dipermainkan atau diperbodohkan oleh orang lain.
“Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya.”
ha.. tgk nie.. urm... lmh lembut x beerti seseowg tu bole dipijak kn... dlm ad nye sifat tu kne la jgak ad sikap tegas supaya x memdratkn dri sendri..
selamat beringat~

2 comments: