Saturday, February 4, 2012

jangan jadi sempit

emmmmmmm..... x byk yg aku nk ckp.... cuma aku nak lahirkan rasa kesal sedih kecewa..... aku pon rase aku x patot masuk campur,,, tapi aku rase bersalah kalau diam je... sebab kita hidup bermasyarakat.... ade agama dan bangsa.... kalau kita x mampu nak buat or tegur sesuatu tu,, lbh baik kita diam kn saja...

mesti kowg pelik kn gn intri entri aku nie... aku malas nk ulas dgn lbh pnjg sekarang nie.... masing-masing da besar... da boleh pikir yg mane baik yg mane buruk.... kalau rase nk buat salah tu, tak payah nk bagitau satu dunia yg kaw buat salah,.. owg bukan respect pon... bukan kaw dapat anugerah pon.... dan kalau kaw nk buat baik,, tak payah nk menunjuk bagai smpy nk jadi macam hero.... k'mon la....

kalau nk cegah kemungkaran pun,, ade kaedahnya... ade 3.... cegah dengan tangan kalau ade kuasa.. mencegah dengan lisan kalau mampu.... dan yg terakhir mencegah dengan hati... walaupon mencegah dgn hati itu adalah selemah-lemah iman.... at least kaw dpt bezakn yg mane patut kaw buat dan yg mane patut kaw tnggal...

kalau kaw orang baik.. tiba-tiba ade orang pkse kaw buat jahat... mst kaw x nk kn.... same la mcm org nk buat jhat... bila tetbe ade org baik beri teguran yg kasar... mane ade org nk dgar beb... nk ajak orang buat baik bukn senang bhai.... contohi RASULULLAH.... tgk bagaimana baginda hadapi cabaran dan dugaan menghadapi kaum-kaum nya,,.. xd cacian makian dan hinaan yg keluar dr mulut baginda... sebaliknya adalah kata-kata yg lembut dan bukan paksaan...

please stop it!!!! aku rimas la nk bace nk dgar semua menda tu... soie 2 say... sebab aku rase kelakuan kowg macm budak-budak yg nk tunjuk belang masing2.... yg mane baik nk mempertahankan baiknya... yg mane nakal nk mempertahankn nakal nya....

boleh x kalau lepas nie,,, kowg just pikirkn diri kowg.... biarlah bunyik nua mcm sel-fish sekalipun... yg pntg xd ag pertelagahan antra satu sama lain... malu la bangsa lain tgk... boleh jatuh maruah islam taw x... kowg kne pk tu jugak...

kbai... da pnjg plak...

No comments:

Post a Comment