Saturday, April 16, 2011

kenali mata anda~

ha.... tetbe aku nk ckp sal mate.. yela.. td nga dok2 gn family ibu cter la zaman aku mse kck2 dlu.. haish~ nakal sunggh,,,, ap nk wat... da nsb bdn.. hehe.. xd la... dulu kn mase skola rndah aku tataw npe aku ske gn owg yg pkai spek.. t mst aku tny.. "bes x pkai spek" .... pelik kn... mcm2 la jwpn yg dyeowg bg... xbes la.. susa la... kne pkai sllu la... tp aku nie mse tu cm ktagih nk pkai spek.. smpy g kdai 2 hengget bli spek.. pas tu aku pkai la..
aicehceh~ ayu la tu knon... haha.. xmasal... t law jmpe je kdai spek aku mst nk cek mata.. padahal xd rbun pon mse tu... "mata awk xd ape dik" tu je la yg aku dga mse g cek mata.. aku x puas hati nie.... stu hri tu aku g la cek mata ag.. mak ai! byk nye.. hehe... ktagih wey~ pelik kn... tp benor.... mse tu aku wat2 kaburkn mate aku...
YA ALLAH~ punyer la aku nk pkai spek mse tu.. tataw la npe...

pas tu owg tu kate " adk nie ad rbun sket" ha ! bejye... hehe.... alik ckp kat ibu n ayh.. "bu,, td kn akak g cek mate owg tu kate mata akk rbun,, jom wat spek" hahaha.. impian mnjd knyataan wey.. g la wat spek...
dlm 3 mngu aku pkai ok lagi la... dlm sebln je aku pon da bsan pkai.. so,, aku xpkai la... 1-2 hari ok la... msok hari ke-3 je mata aku asyk berair je.. merah n pedh.. adoy~ apsal nie ??? g  la klnk cek mata.. doc kate mata aku kabur sbnanye... kne pkai spek... stat hari tu g la wat spek bwu.. kne pkai spek sbb aku rbun n silau..
ALLAH da mkbul kn permintaaan aku nk pkai spek~ tu la... elok2 mata sehat nk pkai spek.. bla da pkai sbok x nk pkai... x reti bersyukur...:( hhhuurrrmmmm...
moral of d story sayngi la mata anda...

kat sni aku nk share sal mata~ bce taw..


APAKAH RABUN MATA..
keadaan di mana cahaya dari objek yg dilihat tidak difokuskn diatas retina..

KENAPA RABUN MATA..
disebabkan ketidak seimbangan di antre pnjg bola mata gn kuasa kornea dan kanta mata..

RAWATAN RABUN MATA..
memakai cermin mata
memakai kanta sentuh
lain2 rawatan spt pembedahan refraktif spt LASIK
orthokeratology





 zaman skunk nie lbh rmai remaja yg mmlih tok mmkai kanta lekap drp cermin mata... cm aku.. hehe..
tataw la npe.. tp bg aku law pkai kanta lekap lbh bes.. sbb ble aku bkak kanta lkap tu pale aku xda le twos pning cm bile aku bkak spek... nie pndpt aku la.. tp law nk pkai kanta lekap pon agk2 la wey.. jgn la amik kaler2 yg menjolok mata sgt.. hehe.. amik yg ala2  neutral je la.. ayu gitu... cnthnye kaler kelabu ke,, coklt ke.. colourless lagi neutral.. hehe...







jgn la amik kaler2 nie.. seram eden tgk~





ape pon pndai la jge mata k~~

6 comments:

  1. alhamdulih . mata saya insya Allah elok lagy .. cuma rabun malam .. ta bole nengok silauu .. adeh .. susa mau drive jugaa ..

    ReplyDelete
  2. uwaaaaa....same2..dlu mase skool mmg gedik sgt nk pkai spek..siap pg kdai..g kedai org tu ckp ta rabunt tp silau..tros nak wat spek pakai duit biasiswa..las2 spek tu dok dlm kotak dia je..haishh..

    ReplyDelete
  3. haha,,, hai beluncas~ ksian kamu..
    umumra.. haha.. sme la kite... hehe.. ngat kn sy sowg je,,

    ReplyDelete
  4. haha~ same2..... wat rawatn kat klnk sy k.. jgn lpe..;)

    ReplyDelete