Friday, May 11, 2012

kentut

salam.. hai uolllsss... bertemu lagi kita di blog... ok ok memandang kn hari ni hari jumaat.. hari yg mulia.. SELAMAT HARI JUMAAT~ hari nie aku nk kongsi sedikit info tentang kentut..

pakar perubatan pernah menyifatkn bahwa kentut itu penting untuk kesihatan.. *ha!! dengar tu.. selama nie kawan2 aku bising yg aku asyik kentut je* ok sambung... oleh itu wahai blogger2 sekalian jangan malu untuk kentut ye~~ *wink wink wink*

tapi ingin detegaskan disini bahawa kentut yg boleh menimbulkan bau dan bunyi yg persis mcm bom atom itu mmg agak memalukan.. lagi2 dihadapan khalayak ramai.. bau dan daya yang dilepaskn bergantung kpada makanan yg kita ambil,berapa lama kentut itu disimpan dan daya kepantasannya dikeluarkn dr anus..

kentut adalah lebihan gas dlm perut dan anus.. kebanyakan orang melapaskn angin samada melalui sendawa atau kentut sebanyak 14 kali sehari.. *waw!!! bayknya* umumnya komponen utama dlm kentut adalah nitrogen, CO2, hidrogen, gas metana dan O2..

bau busuk pula adalah disebabkn oleh gas sulfur yg dihasilkan pleh bakteria tertentu dlm kolon..makann yg tak dicernakan ini akn melalui usus kecil ke usus besar dan disitu bakteria tak berbahaya memecahkan maknn dan menghasilkn hidrogen,CO2 , dan di kalangan sesetengah org gas metana juga terhasil..kesemua gas ini keluar melalui rektum menjadi kentut..

ok.. begitulah bagaimana kentut itu terhasil.. oleh itu kentut la anda.. haha.. :P

No comments:

Post a Comment